Rulings


Search:
Page 104 of 119
The Gauteng Department of Education vs. The Star and Rapport - 29 Feb 2012
Ruling by the Deputy Press OmbudsmanMarch 11, 2011 This ruling is based on the written submissions of Mr Charles Phahlane, head of communications of the Gauteng Department of Education, and The Star and Rapport newspapers. Complaint Mr Charles Phahlane complains about a story in The Star, published on September 6, 2010, and headlined Twins in school racism row, as well as about a st
Mrs Smith vs The New Age - Dismissed - 29 Feb 2012
Dear Mr Smith Your complaint about the story headlined ‘Racist farm evictions’ are target for Cosatu (published December 24, 2010) in The New Age newspaper refers. You complain that: the story falsely portrays the eviction of non-workers from farms as a racist practice; the sole purpose of the story is to promote racial hatred, crime, ethnic cleansing and genocide of wh
Dr Motshekga vs Cape Times - Dismissed - 29 Feb 2012
Dear Dr Motshekga Your complaint about the column headlined Black rulers’ whitewash of coloureds (published on March 1, 2011) in the Cape Times newspaper refers. You complain that the writer (Max Du Preez) made “racially disparaging claims on the coloured community” by claiming that, unlike other South Africans, coloured people have no roots and belonging. You say
Prof Motala vs Sunday Times - Dismissed - 29 Feb 2012
Dear Prof MotalaYour complaint against Sunday Times (“When our leader sneezes, the media much catch a wake-up”, by Fred Khumalo) refers. Your main complaint is that the column is racist and stereotyping of Indians. The following considerations should be taken into account:  Type of literatureThe whole piece is satirical – Khumalo is making fun of some stupid thi
Ms Kruger vs Zululand Observer - Dismissed - 29 Feb 2012
Dear Ms Kruger I have studied the pictures that you complain about (in the Zululand Observer), with the stories that go with them. While I appreciate your concern, I am dismissing your complaint. This is why: Dear Prof Motala Your complaint against Sunday Times (“When our leader sneezes, the media much catch a wake-up”, by Fred Khumalo) refers. Your main compla
Breet vs Beeld - Dismissed - 29 Feb 2012
Geagte me Breet U klag teen Annemarie van der Walt se rubriek Hoop vir die Kaap is hier nie! in Beeld het betrekking. U sê dat die rubriek: in slegte smaak aangebied is; bedoel om Kapenaars as dom uit te beeld (u bestempel dit as ‘n blatante aanval op die intellek en integriteit van mense wat in die Kaap woon of van die Kaap af kom); diskrimineer (soortgelyk aan disk
Cathy vs Natal Witness - Dismissed - 29 Feb 2012
Dear Cathy Your complaint against “Taxitainment” jokes in the Natal Witness refers. You complain that the jokes: are vulgar; are sexist; denigrate women; use symbols to denote swearing; refer to women’s private parts; foster violence towards women; and portray women as subhuman receptacles for male enjoyment. Art. 1.7 of the Press Code is appli
Thami Mdwaba vs The Citizen - Dismissed - 29 Feb 2012
 Dear Mr Mdwaba Your complaint against the picture published on page 4 of the Citizen (February 15, 2011) refers. While I can understand – and appreciate – your concern, I have decided to dismiss your complaint. This is why: For me, the focus of the picture is not on the child’s gender – for that, the child would have featured much larger; The purp
Land Bank vs. Bulletin - 29 Feb 2012
Mchunu represented the Land Bank; the Bulletin (based in Tzaneen) was represented by Mr Francois Aucamp, Managing Editor. The two members of the Press Appeals Panel who assisted me were Susan Smuts (press representative) and Brian Gibson (public representative). Complaint Land Bank (LB) complains about a story in the Bulletin, published on July 30, 2010, and headlined Land Bank scandals
Adrian Nel vs. TygerBurger - 29 Feb 2012
Nel and the TygerBurger newspaper.  COMPLAINT Mr Adrian Nel complains about a story in TygerBurger, published on March 2, 2011 and headlined Jaagduiwel meld aan. The story was written by Marana Brand van Hulsteyn. The complaint is that the following statements were materially incorrect, namely that Nel: lives in Kraaifontein; hit the side mirror of Ms Tracey Scott’s
Page 104 of 119