Rulings


Search:
Page 108 of 115
Mthobisi Zondi vs. The Star - 29 Feb 2012
Zondi and The Star newspaper. Complaint Mr Mthobisi Zondi, Deputy Director-General for Defense Logistics (SADF), complains about a story in The Star (16 September 2009) headlined Defence official linked to dodgy R108m tender. Zondi says that the reporter, Louise Flanagan, refused to use the information she had been given. He adds that the story also falsely states or implies th
Kouga Local Municipality vs. Die Burger - 29 Feb 2012
Ruling by the Deputy Press Ombudsman June 25, 2010 This ruling is based on the written submissions of Ms Laura-Leigh Randall, for Kouga Local Municipality (KLM), and Die Burger newspaper.  Complaint KLM complains about a front page story by Mariska Spoormaker in Die Burger (Oos-Kaap), dated June 5, 2009 and headlined Kouga-vrese lóóp. The main complaint
Solly Mokoetle vs. Sunday Times - 29 Feb 2012
Mokoetle, and the Sunday Times newspaper. Complaint Mr Solly Mokoetle, former chief operations officer of the SABC, complains about a front page lead story in Sunday Times of January 3, 2010, headlined Fresh crisis rocks SABC – New board members vow to challenge imposition of CEO and written by Charles Molele. The gist of the complaint is that the article in dispute creates th
Hugh Mbatha vs. Lowvelder - 29 Feb 2012
Mbatha and the Lowvelder newspaper.  Complaint Adv Hugh Mbatha, municipal manager of the Ehlanzeni Regional Municipalty, complains about three stories in Lowvelder headlined Calls for the immediate suspension of Mbatha (March 12, 2010), Samwu dispute deadlocked (March 19) and Mob chases Mbatha (March 26) – all written by Desireé Rorke. Citing all three stories toge
Jeppe High Preparatory School vs. The Star - 29 Feb 2012
Shaikjee, for the School Governing Body (SGB) of Jeppe High Preparatory School, and The Star newspaper. Complaint Jeppe High Preparatory School complains about a front page story in The Star on November 30, 2009, headlined School bars ‘possessed’ girl and sub-headlined Teachers mistake epileptic fit for ‘sword killer’ signs. Posters read: School bars demon child.&
Coen Vermaak vs. Saturday Star - 29 Feb 2012
C. Vermaak en Saturday Star. Klag Mnr. Coen Vermaak, leier van Die Boerestaat Party, kla oor ‘n voorblad-berig in Saturday Star, gepubliseer op 10 April 2010 onder die opskrif ET murder sex riddle – Bombshell revelations expected in court. Luidens die klag is die volgende drie sinne leuens of ‘n verdraaiing van die waarheid nogtans word dit nie as gerugte nie, maar
George Annandale vs. City Press - 29 Feb 2012
Ruling by the Deputy Press OmbudsmanJuly 12, 2010 This ruling is based on the written submissions of Mr George Annandale and the City Press newspaper. Complaint Mr George Annandale complains about an article in City Press, published on April 11 2010 and headlined Blacks in bondage. According to the complaint the article: falsely implies that an ex-mayor, Mr Kabelo Mashi, was
Coen Vermaak vs. Saturday Star (Translated english version) - 29 Feb 2012
Vermaak en Saturday Star.  Complaint Mr Coen Vermaak, leader of Die Boerestaat Party, complains about a front page story in Saturday Star, published on 10 April 2010 and headlined ET murder sex riddle – Bombshell revelations expected in court. Vermaak says the following three sentences are lies or a distortion of the truth and yet they are presented as facts and not rumou
Mr Yusuf Baboo Carrim vs The Criterion - 29 Feb 2012
Ruling by Press Ombudsman, Joe ThloloeJuly 21, 2010 Complaint Mr Yusuf Baboo Carrim, owner of Kismet Supermarket in Laudium, complained about an article on page 4 of the October issue of the local newspaper, The Criterion, headlined Supermarket accused of false advertising. The newspaper reports about the opening of a new supermarket in the area, the competition that has developed a
Dr P. Spiller vs. Die Son - 29 Feb 2012
Spiller, Medical Superintendent of Robertson Hospital, and Die Son.  Complaint Dr Spiller complains about a story in Die Son, published on July 24, 2009 and headlined Gryp nou in – Sy pleit vir haweloses. According to the complaint: The person in the picture, Mr Daniel Blaauw, had nothing to do with the story; A journalist of Die Son, Basil Davids, entered Robertson
Page 108 of 115